At sværte konkurrenterne til i stedet for at fokusere på egne evner og ydelser er bestemt ikke noget nyt begreb. I dag er denne form for krigsførelse også noget, der spreder sig på internettet – især som direkte forsøg på at ødelægge konkurrenternes placeringer på søgemaskiner som Google. Dette omtales af branchefolk som negativ SEO.

Hvad er negativ SEO?

Negativ SEO kan defineres som SEO-arbejde, der har til formål at skade dine konkurrenters placeringer, hvor man normalvis har fokus på egne placeringer. Links har som udgangspunkt altid haft en rigtig god effekt på placeringer, indtil Google gik i gang med at føre krig mod webspam. Dette betyder nu, at et link ikke bare er et link mere.

Negativ SEO laves ved at sende links fra hjemmesider med ekstremt lav kvalitet til konkurrentens hjemmeside. Det er links, som Google oftest kategoriserer som spam, hvorfor de får den negative effekt. Ud over den direkte effekt fra disse links giver dette også Google et falsk billede af, at den pågældende virksomhed er i gang med at købe sig til bedre placeringer vha. lyssky metoder, så negativ SEO har altså en dobbeltvirkende negativ effekt.

Negativ SEO har længe været en mulighed, men er blevet endnu mere aktuel siden Google implementerede Penguin-opdateringen. Suspekte og spam-lignende links har ikke blot mistet deres værdi, men tilfører nu også en negativ effekt på placeringerne, hvilket er det umiddelbare grundlag for negativ SEO.

Negativ SEO kan i værste fald resultere i, at uskyldige hjemmesider kan blive straffet med ultra-lave placeringer eller endda ekskludering fra Googles indeks. De dårlige nyheder stopper desværre ikke her, for det er endvidere også umuligt at opdage, hvem det er, der står bag den negative SEO. Især når det hele foregår online, hvor man nemt kan bestille arbejde under et alias og gøre det meget svært at spore oprindelsen af arbejdet. Derfor er det utrolig vigtigt, at man gør, hvad man kan for at sikre sin hjemmeside mod dette med kvalitetsarbejde.

Hvordan modarbejder jeg negativ SEO?

Frygt ej. Der findes en række tiltag, der kan modarbejde muligheden for at blive ramt hårdt af negativ SEO, men disse er selvfølgelig præventive og har ikke en tilbagevirkende effekt. Negativ SEO kan generelt være lidt svært at modarbejde, medmindre man allerede har en stor kvalitativ linkprofil, men for at gøre dit website mindre sårbart skal du først og fremmest sørge for, at dit website har en varieret linkprofil (indgående links) med stor variation af især kilder og ankertekster – eller i det mindste have dette som det overordnede mål i dit SEO-arbejde.

Derudover er der en række lavpraktiske løsninger, som kan modvirke en af de mere typiske former for negativ SEO; hijacking. Dette betyder, at suspekte websites ”stjæler” indhold fra din side og lægger det på deres side (eks. via RSS feeds o. lign.) og dermed er med til at devaluere dit indhold.

For at modvirke at dette sker, bør du tilknytte dig selv som ophavsmand til siderne og artiklerne på dit websted. Det kan du gøre med én eller (meget gerne) flere af følgende metoder:

  • Tilknyt en author/forfatter til originalartiklen (eks. vha. Google+ eller indbygget forfatterprofil i eks. WordPress).
  • Brug Canonical på dit website – det viser søgemaskinerne, hvor originalen ligger.
  • Brug automatisk sitemap med tidsstempel som løbende pinges til Google, så hver enkel artikel/side har stemplet med publiceringsdato i sitemap.
  • Brug de sociale medier til at skabe omtale og referencer til dit indhold.
  • Skriv den reelle URL på indholdet ind i dit indhold, både som tekst og som link.

Der findes også andre former for negativ SEO, men fællesnævneren for negativ SEO er den ekstremt lave kvalitet. Hvis man skal sætte det på en spids, er kvalitativt arbejde med indgående links til din egen webside det eneste, du reelt set kan gøre. Dette mindsker muligheden for at blive ramt af negativ SEO, hvilket er den absolut bedste defensiv, og så har det samtidig det plus, at det giver bedre placeringer.

Jeg er blevet ramt! Hvad gør jeg?

Hvis du dog er blevet ramt at negativ SEO eller spam-links, så får du en håndsrækning fra Google med værktøjet, de kalder Disavow Links. Dette værktøj er designet til at få Google til at se bort fra bestemte links, som du ikke har kunnet få fjernet med klassiske metoder. Man skal dog huske på, at det er den egentlige fjernelse af linket, der giver det absolut bedste resultat. Der findes desværre ikke gærder, der er lave nok til at springe over i forbindelse med dette! Det er kun godt og gedigent fodarbejde, der hjælper dig her. Læs mere om Disavow her.

– Oprindeligt udgivet på seotips.dk